Hlavní navigace

Ohlédnutí za herní historií: Textovky

Ilustrační obrázek: Ohlédnutí za herní historií: Textovky Jedny z nejstarších her v historii počítačového světa jsou textové dobrodružné hry zkracované často na "textovky". Jaké tyto hry jsou, co hráčům přinášejí a v čem zaostávají? Vše podstatné se o těchto fenomenálních hrách dozvíte v našem přehledu!

Textovky jako takové jsou podtřídou herní skupinky mnohem větší, která obecně spadá pod sekci her typu adventure. Tento žánr je typický hned několika věcmi. Obvykle je mu cizí jakákoliv akce, namísto toho se problémy řeší přemýšlením, logickými postupy, kombinováním a interakcí s herními postavami. Typické je zkrátka spíše zaměření na příběh a jeho zákoutí, nežli na reflexy.

Žánr textových her a potažmo adventur, sahal, stejně jako v případě literatury, zcela neomezeně přes všechna témata. Od dětských náležitostí, přes detektivky, fantasy až po horory. Označení adventury pak nijak nesouvisí s adventure u filmu a novel. Je zajímavé, že adventure jednoznačně dominují počítačové scéně, na herních konzolích se nevyskytují zdaleka v takovém počtu, o textovkách samozřejmě ani nemluvě. Adventura či textovka je zamířena na herní fajnšmekry, kteří se nebojí u hry přemýšlet, což je požadavek, který nemusí každý ustát. Zanechme ovšem pro dnešek adventury adventurami, jelikož se jim budeme pochopitelně věnovat v některém z dalších dílů. My dnes obrátíme svoji pozornost toliko k textovkám.

Na úplném počátku…

Will Crowther's original version

Historie první textové adventury je velmi zajímavá. Začala se psát v letech 1976 – 1977. Dotyčná hra se jmenovala „Colossal Cave Adventure“ (též známá jako ADVENT, Colossal Cave či jen prostě Adventure). Jistý Will Crowther ji vytvořil během akademického roku 1975/1976. Hra obsahuje i jisté fantasy elementy (trpaslík vrhající sekyru, magický most, aj.). Velmi důležitou je informace, že Colossal Cave Adventure byla první adventure textovou hrou, která umožňovala sbírat předměty, používat je a pokládat (tyto akce mohl vykonávat i neherní charakter).

Colossal adventure

Verze, která je nejznámější dnes, vznikla ve spolupráci s Donem Woodsem, studentem-absolventem, který hru objevil na Standfordské univerzitě a značně ji přepracoval a rozšířil. Jakožto velký fanda Tolkiena přidal další prvky jako elfy či trolla. Tento odstavec uzavřeme konstatováním, že i dnes, v akademickém roce 2007/2008, se na Stanfordské univerzitě re-implenetuje tato první hra v rámci výuky výpočetní techniky.

Pokud jde o technologii v pozadí, pak Crowtherova původní verze obsahovala asi 700 řádků ve Fortranu (spolu s dalšími 700 řádky datových položek), to vše napsané pro počítač PDP-10. Program byl na svoji dobu poměrně náročný, jelikož vyžadoval ke svému běhu skoro 300 kB paměti. To nebylo na systémech PDP-10/KA právě málo. V roce 1977 Jim Gillogly z RAND Corporation portoval kód z Fortranu do C a fenomén textových her byl na světě.

Komerční úspěchy

Zork II

Jednou z prvních firem, která se trendu adventur chytila a byla dlouhý čas komerčně úspěšnou, byl Infocom (během let se objevily i jiné schopné firmy, jako třeba Level 9, o tom ale zase někdy jindy). Společnost Infocom sídlící v Cambridge, Massachusetts během let představila a uvedla na trh enormní množství textových her. Před svou akvizicí Activision firma Infocom stihla představit nejednu klasiku. I když je nejznámější trilogie Zorků (I, II, III), zajímavých her byla celá řádka. Namátkou v Moonmistu jsme pomáhali kamarádce ze studií lovit strašidla na skotském hradu. V jiném kousku jsme hledali poklady pod mořskou hladinou a opět jindy zavítali do vesmíru.

Beyond Zork

Pro textovky této doby bylo typických několik věcí. Předně, systém hry byl velmi pokročilý, často rozuměl frázím typu „get all apples except the green apple from the barrel“ namísto dosavadních primitivních dvou slovných textových příkazů. Rovněž propracovanost postav této doby je příslovečná. Obsah byl také velmi slušný, desítky i stovky herních místností spolu s desítkami předmětů zabaví i dnes na velmi dlouhou dobu. A do třetice, v rámci lepšího pohlcení dějem Infocom ke svým hrám přikládal reálné fyzické předměty – zprávu s ohledáním místa činu v detektivce, rukou psaný dopis od hraběnky, mapu podmořských proudů atd. Vše pro co největší pohlcení hráče dějem. Předmětů bylo obvykle několik.

Současnost a budoucnost

I když by se tak jeden mohl domnívat, textovky (dnes označované jako „interaktivní fikce“) nejenže neschází na úbytě, ale naopak se jim velmi daří. Komunita kolem serveru http://ifarchive.org/ je velmi aktivní a nových kousků vzniká jen v soutěžích několik desítek ročně. Pokud i vy zatoužíte ochutnat ovoce nostalgie, doporučujeme začít zde: http://brasslantern.org/beginners/. Je zde totiž vysvětleno vše podstatné pro IF začátečníka, tedy co to vlastně je IF, jak si zvolit ten správný interpret textovek pro svoji platformu, kde začít bádat po hrách i tipy na začátečnické hry. Pokud si potrpíte spíše na produkci z domácí provenience, pak doporučujeme sice již dva roky neaktualizovaný, avšak stále výborný, web http://www.textovky.cz/.

 

Foto: Wikipedia

Programy ke stažení jsou na Slunečnici bez virů a spyware.