Používáme je takřka všichni dnes a denně. Na stanicích určených pro práci i zábavu. V závislosti na námi požadovaných úkonech a flegmatičnosti uživatele jsme s nimi spokojeni tu více, tu méně. Ovšem ani tak složitý software, jakým operační systém bezesporu je, samozřejmě nevznikl najednou, ale předcházel mu dlouhý vývoj. Vydejme se tedy po stopách prvních verzí MS Windows...
Pokud jde o operační systémy řady Windows, pak Windows 1.0 byly prvním pokusem Microsoftu o 16-bitový multi-taskový operační systém pro PC platformu s grafickým rozhraním. Poprvé byl tento OS uveden 20. listopadu 1985. Jak je u prvních verzí zvykem, Windows 1.0 položily základy API (aplikační programové rozhraní) do budoucna.
Mimochodem, je zajímavé, že většinu Windows 1.0 programů spustíme i na dnešních MS Windows o 15 let mladších. Windows 1.0 se často označují jako „front-end“ MS-DOSu (něco jako „předřazený / čelní před MS-DOSem“), což byla koneckonců pravda. Windows 1.0 byl DOSový program volající pro jednotlivé funkce .EXE soubory, stejně jako MS-DOS. Windows 1.0 také přinesly první správu paměti s možností použít více RAMky, nežli je fyzicky dostupných. Dodejme, že si tento OS již tehdy nesl vlastní ovladače pro periferie (myš, grafická karta, sériový port, …). Požadavky Windows 1.0 na „železo“ byly následující: CGA/Hercules/EGA grafický adaptér, MS-DOS 2.0, 256 kB RAM, 2 x DS disková jednotka nebo HDD.
Opět z listopadu, avšak nyní z roku 1987, pochází Windows 2.0. V zásadě se jedná o systém stejný jako Windows 1.0 (16-bitový multi-taskový operační systém pro PC platformu s grafickým rozhraním), který však přinesl několik zajímavých novinek. Předně, ve Windows 2.0 již mohla okna přesahovat jedno do druhého, což ve Windows 1.0 nebylo možné. Windows 2.0 také přinesly sofistikovanější koncept klávesových zkratek. A v neposlední řadě byl s touto verzí představen koncept minimalizace a maximalizace oken – doposud se používalo „Iconize“ (shodit do ikony) a „Zoom“ (přiblížit). Na Windows 2.0 také běžely první verze programů Microsoft Word a Microsoft Excel.
V této době pomalu začala růst podpora ze strany třetích stran, s některými aplikacemi se totiž začínal distribuovat i Windows Runtime (ten byl pro zákazníky jinak nevlastnící Windows). Každopádně pořád se nedalo mluvit o nějakém boomu, jelikož majorita výrobců software distribuovala software v DOSové verzi. V roce 1988 doplnily řadu MS Windows ještě verze Windows/286 a Windows/386. Mimochodem, byly to právě Windows/386, které představily poprvé kernel v 32-bitovém protected režimu. Dvojici Windows 286/386 však cca za dva roky nahrazují Windows 3.0. A ještě hardwarové nároky verze 2.0: MS-DOS 3.0, 2 x DS disketová jednotka, 512 kB RAM, grafický adaptér.
V květnu 1990 se objevila v pořadí třetí hlavní verze tohoto operačního systému. Tato verze se občas označuje jako první, která dosáhla masovějšího rozšíření a použití. Dle názoru mnohých se stala rivalem pro Apple Macintoshe a tehdejší stroje řady Commodore Amiga. Musíme ovšem doplnit, že pouze pokud jde o GUI, jinak byly schopnosti jednotlivých platforem výrazně odlišné. Značně přepracované uživatelské rozhraní spolu s technickými inovacemi se podepsalo na lepší práci s pamětí i tehdejšími procesory řady 286 / 386.
Programy psané pro textový režim MS-DOSu se daly spustit v okně (v omezené formě přístupné již ve Windows/386 2.1). Drtivá většina her této doby si i tentokrát stále podržela svůj přímý přístup k MS-DOSu. Od verze 3.0 jsme se standardně začali setkávat s drobnými aplikacemi typu textový editor Notepad, textový procesor Write či Kalkulačka. Digitální karbaníky zřejmě zaujme noticka, že se zde poprvé vedle stolní hry Reversi objevuje také Solitaire. Windows 3.0 běžely v celkem třech možných paměťových režimech: Real Mode (pro CPU pod Intel 80286), Standard Mode (pro PC s Intel 80286) a 386 Enhanced Mode (pro tehdy highendové PC s CPU Intel 80386). Požadavky na RAM v této době byly 640 kB konvenční paměti, 6–7 MB místa na HDD a CGA/EGA/VGA/Hercules/8514 karta, doporučena je samozřejmě i myš.
V pořadí čtvrtá inkarnace MS Windows nese jméno Windows 3.1×, světlo světa (resp. monitoru) spatřila 18. března 1992 a představila mimo jiné inovace zejména TrueType systém fontů. Windows 3.1 byly vytvořeny s důrazem na širokou míru zpětné kompatibility. Od Windows 3.1 nahoru je také podporován 32-bitový přístup k disku. Jako přímo dodávaná hra se poprvé objevuje Minesweeper. Pro východní trhy bylo třeba speciálních fontů s podporou cyrilice a dalších písmen charakteristických pro tento sektor. Tehdy také vznikla Microsoftu vlastní kódovací stránka Windows-1250, které firma dala přednost před dosavadními ISO standardy (kupříkladu oficiální polská znaková sada tehdy byla ISO-8859–2).
Update pro Windows 3.1 nese prosté jméno Windows 3.11 a bylo to cosi na způsob dnešních service packů. Někteří si jej pletou se samostatnou verzí, avšak není tomu tak.
Méně známá verze, která se však vydání dočkala pouze na čínském trhu.
Programy ke stažení jsou na Slunečnici bez virů a spyware.