Setkáváte se s nimi prakticky každý den. Bez jejich přítomnosti v systému byste si nemohli přehrávat hudbu, video, ani jiný multimediální obsah. O kom je řeč? Přece o kodecích. Víte, co značí toto magické slovo? Jaké kodeky jsou pro vás ty pravé?
V dnešním prvním díle našeho nového prázdninového seriálu na téma „komprese zvuku, grafiky a videa“ si povíme několik základních pojmů na úvod. Především poodhalíme clonu mystična zakrývající pro některé uživatele stále trochu magicky znějící slovo „kodek“. Také si dnes naznačíme, co je typické pro kodek ztrátový a naopak pro kodek neztrátový. A pochopitelně, kdy je vhodný jeden a kdy zase pro změnu druhý…
Za slovem „kodek“ se ukrývá zařízení (resp. softwarový program), který je schopen „enkódování“ a „dekódování“ digitálního proudu dat či analogového signálu. Původ vlastního slova pochází zřejmě z některé z anglických kombinací slov „compressor-decompressor,“ „coder-decoder,“ nebo „compression/decompression algorithm.“
Zatímco během 20. století se pod slovem „kodek“ rozumělo především hardwarové „udělátko,“ které enkódovalo analogový signál do PCM modulace a dekódovalo jej zpět, moderní člověk pod tímto slovem rozumí především kodeky softwarové. Éru zajímání se o kodeky i pro běžné občany zahájil bezesporu příchod MP3, prvního ztrátového formátu na trhu. I MP3 kodek spadá do naší definice – jedná se o software pracující s proudem bytů / signálem, které je převádí dle určitých pravidel do formátu jiného.
Pokud bude řeč o kodecích, je třeba ještě specifikovat některá klíčová slova. Předně je třeba rozlišit kodeky na ztrátové a neztrátové:
Jak už napovídá samotné jméno, jde o kodeky, které při svém zpracování nezachovají kompletnost původního signálu. Jinými slovy, pokud bychom grafiku / zvuk / video enkódovanou ztrátovým kodekem dekódovali do původního tvaru, tento tvar se nebude shodovat se vstupními daty. Ztrátové kodeky obvykle těží z nedokonalosti lidských smyslů, což nakonec často není až tak na škodu.
Většina muziky, kterou dnes seženete, je komprimovaná ztrátově, stejně jako fotografie, jaké si patrně „nacvakáte“ se svým kompaktem s přáteli u rybníka. Všechny tyto kodeky pracují ztrátově. Proč tomu tak je? Odpověď na tuto otázku je velmi prostá – lidské oko je velmi nedokonalé a nerozpozná často bez bližšího podrobného zkoumání rozdíl mezi ztrátově enkódovaným a původním zdrojem, a to kolikrát i při velmi zajímavých kompresních poměrech (1:10 u JPEGu).
Jedná se o přímý protiklad kodeků ztrátových. Veškeré kodeky této třídy si zakládají ne své neztrátovosti, což znamená dvě věci. Jednak, že původní data jsou po dekódování shodná s enkódovaným souborem. A za druhé neztrátové kodeky jsou vynikající pro bezztrátové zálohování všeho druhu. Profesionální fotografové mají u svých zrcadlovek focení do formátu RAW, identicky „audiofilové“ nahrávají do neztrátového záznamu pro maximum obsažené informace.
Zkrátka, neztrátové kodeky se používají všude tam, kde je záhodnou mít informace v původní kvalitě. Jistě se shodneme, že třeba u lékařského snímku by jakákoliv změna kresby byla naprosto katastrofální.
Licence: Freeware
Podporované jazyky: Čeština
Operační systémy: Win Me, Win XP, Win 2000, Win 98
Tak, to bychom měli na úvod, příště se již podíváme na konkrétní kodeky pro zvuk, grafiku i video!
Programy ke stažení jsou na Slunečnici bez virů a spyware.